שינה, המרכיב הסודי לחיים בריאים.

השילוש הקדוש של חיים בריאים הוא, אימון גופני, מזון בריא והצלע הנוספת שרובנו נוטים לזנוח היא השינה. בלי שינה טובה שתי הצלעות האחרות חסרות משמעות. ניתן להסביר את זה בעזרת הדוגמה הבאה:
שני אנשים. שניהם מתאמנים מספר פעמים בשבוע, אוכלים בריא ומקפידים להימנע ממזונות אתרי קלוריות ושומנים.
הראשון, מתקשה לשלוט ברעב שלו, הוא משתוקק למתוקים ואוכל בצורה לא מאוזנת. באימון הוא מתעייף במהירות וקשה לו להגיע להישגים שהוא רוצה. ואילו השני מצליח ליצור את האיזון אליו הוא שואף, ארוחות מסודרות ושיפור בהישגים. ההבדל בין השניים הוא מספר שעות השינה. 
שינה טובה לחיים טובים

שינה ודיאטה

לרוב כשמדברים על דיאטה מדברים על אוכל ואימונים. כלומר, כשרוצים להרזות צריך לאכול נכון ולהתאמן, זה ממש לא מדויק. שגרת החיים שלנו עמוסה וכשאנחנו משלבים בה אימוני כושר משהו נדחק וזה בדרך השינה. אנחנו קמים יותר מוקדם או הולכים לישון יותר מאוחר כדי להספיק להתאמן. שינה היא המפתח לדיאטה טובה. כלומר שינה של פחות משבע שעות בלילה יכול להפחית ולבטל את היתרונות של הדיאטה. מחקר שפורסם ב-Annals of Internal Medicine הראה שנבדקים שישנו כשבע שעות השילו מעצמם יותר תאי שומן מאשר אילו שלא ישנו מספיק. בנוסף, נבדקים שלא הקפידו על מנוחה מספקת היא רעבים יותר וחסרי אנרגיה. 

שינה והשתוקקות לאוכל

רבים מקשרים השתוקקות לאוכל לכוח רצון, אבל זה ממש לא נכון. הרעב נשלט על ידי שני הורמונים. לפטין וגראלין. לפטין הוא הורמון המופק בתאי השומן וככל שהוא מיוצר יותר כך מרגישים שבעים. ואילו ככל שהגרלין מיוצר יותר אנו מרגישים רעבים. חוסר שינה מדכא את הלפטין ומגרה את הגרלין. כלומר שאנשים שישנים בצורה לא מאוזנת מרגישים רעבים לעיתים תכופות. בנוסף, חוסר שינה מעלה את רמת הקורטיזול, שגם הוא הורמון המקושר להשמנה. 
שינה לא מאוזנת פוגעת בתפקוד התקין של המוח  בכמה מישורים
  • על פי מחקר שפורסם ב-Nature Communications מספיק לילה אחד עם שינה לא טובה כדי לפגוע באונה הפורנטלית אשר שולטת בקבלת החלטות.
  • מחסור בשינה מגביר את הפעילות באמיגדלה. אזור במוח האחראי בין היתר עם הוויסות ההורמונלי ועל דחפים שונים כמו הדחף לאכול עכשיו עוד חתיכה של עוגה.
  • מחקר נוסף שפורסם ב-Psychoneuroendocrinologyהראה שמחסור בשינה גורם לנו לבחור את מנות גדולות יותר

שינה וכושר

לשינה יש השפעה ישירה על הכושר שלנו, אפילו יותר מהמזון שאנו אוכלים. מטרת רוב אימוני הכושר שאנו עושים היא לשרוף שומן ולבנות שרירים. אך חוסר שינה מקטין את היכולת של הגוף לבנות שרירים ויותר מזה הוא יכול לגרום לאובדן של שרירים קיימים.
שינה לא טובה אחרי אימון מקשה על הגוף להתאושש ממנו. וכך באימון הבא אתם תהיו יותר עייפים והוא יהיה פחות אפקטיבי.
שינה וכושר

הסוד לחיים מאוזנים, שינה טובה.

ישנו קשר ישיר בין שינה לעלייה במשקל. הקשר הזה נחקר רבות ואפילו באחד המחקרים שפורסם ב- American Journal of Epidemiologyנמצא שנשים הישנות בצורה לא מאוזנת יש סיכוי גדול יותר לעלות 33 ק"ג ב-16 השנים הקרובות. מלבד עלייה במשקל חוסר שינה מקושר  גם לסוכרת, לחץ דם גבוה, אי ספיקת לב ובעיות קוגניטיביות שונות.
שינה מאוזנת של 7-9 שעות שינה בלילה יכול לשנות לכם את החיים וליצור את האיזון שאתם מחפשים.   

איך לשדרג את השינה שלכם? 

הסוד לשינה טובה טמון במזרן שלכם. מזרן המתאים לכם ולמבנה גופכם ישפר את השינה שלכם. מסיבה זו הפופולריות של מזרנים מספוג זיכרון צוברת תאוצה. מזרן מספוג זיכרון מתעצב על פי מתאר גופכם ומעניק תמיכה מותאמת אישית על פי מבנה הגוף, המזרן יכול להתאים לסובלים מכאבי גב. בעבר מזרנים מספוג זיכרון היו יקרים מאד אך ניתן לרכוש מזרן באינטרנט, דבר המוריד משמעותית את מחיר המזרן. כל המזרנים הנמכרים באינטרנט מגיעים לתקופת ניסיון אך כדאי לבדוק מהות המזרן הטוב ביותר המגיע ל-100 לילות ניסיון. מידע נוסף על מזרנים מספוג זיכרון ניתן למצוא כאן.
 
שינה טובה היא המרכיב הסודי לחיים בריאים יותר אז אל תזניחו אותה. שדרגו את השינה שלכם, שפרו את היום שלכם.