הכל בראש, איך לבחור כרית שתשדרג לכם את השינה.

מתי בפעם האחרונה חשבתם על הכרית שלכם? אם התשובה היא "לפני הרבה זמן" או "מעולם  לא" אתם לא לבד . בדרך כלל שינה טובה קשורה למזרן אבל לכרית יש השפעה על איכות השנה וכרית איכותית יכולה לשדרג לכם את השינה.  

איך בוחרים כרית

למה הכרית חשובה?  

תמיכה אחידה לאורך כל עמוד השדרה היא המפתח ללילה עם שינה עמוקה ואיכותית ולבוקר ללא כאבים. המזרן מעניק תמיכה לגב ואילו הכרית תומכת בכתפיים ובצוואר. כרית שלא תומכת בצורה טובה יוצרת עומס ומתח באזור הצוואר והכתפיים. דבר הגורם במקרה הטוב לשינה פחות טובה ובמקרה הרע, ללחצים וכאבים באזור הצוואר והכתפיים. 

מתי הגיע הזמן להחליף את הכרית?  

כרית צריך להחליף כל 18 חודשים אלא אם הכרית עשויה מספוג זיכרון, כמו הכרית של פנדה. במקרה הזה צריך להחליף אותה כל 3 שנים. זה אולי נראה מוגזם להחליף כרית כל שנה וחצי אבל עם חושבים על זה לעומק, מבינים שאם ישנים על הכרית כל יום 7-8  שעות מגיעים ליותר מ-4000 שעות שינה בשנה וחצי.   

איך בודקים אם צריך להחליף כרית?  

מבחן המראה – בודקים האם יש לכרית כתמים. אם כן כדאי להחליף את הכרית. הכתמים האלה יכולים להיות כתמי זיעה, עובש, פטרייה על בד הכרית ועוד דברים שאתם לא רוצים לישון איתם בלילה. 

מבחן הריח – בודקים האם לכרית יש ריח לא נעים. ריח לא נעים יכול להיגרם מעובש, פטרייה על בד הכרית ועוד דברים שיכולים להפיק ריחות לא נעים. לכן, מומלץ להחליף את הכרית. 

מבחן הקפל – מקפלים את הכרית לחצי ומפעילים מעט משקל על הכרית. אם היא חוזרת למצבה המקורי, אז הכרית בסדר. במידה והיא נשארת מקופלת, כדאי להיפרד מהכרית. 

כרית מספוג זיכרון

איך בוחרים כרית?   

בחירת כרית דומה לבחירה של מזרן. הבחירה זה תהליך אישי ולכל אחד יש כרית המתאימה לו. במדריך הזה יש מספר אלמנטים שכדאי לבדוק לפני שקונים כרית. 

מילוי – יש מספר סוגים של מילוי כריות ולכל אחד יש יתרונות וחסרונות. חשוב לבדוק לפני שקונים האם המילוי סינטטי או טבעי. סינטטי יותר זול אך מחזיק פחות זמן  ואילו הטבעי יקר יותר ומחזיק יותר שנים. חשוב גם לבדוק את הצפיפות של הכרית. הכלל פשוט, ככל שצפיפות החומר גדולה יותר כך הכרית איכותית יותר. אלו הם סוגי המילוי הנפוצים ביותר:

צמר– כריות מצמר עמידות בפני עובש וקרדית האבק. הן יעילות בשמירה על הטמפרטורה. כלומר, חם בחורף וקריר בקיץ.

כותנה – כריות כותנה הם דומות לכריות מצמר, הן היפו-אלרגניות אך יש להן חיסרון, הם בדרך כלל יותר שטוחות מכריות אחרות.

לטקס – לטקס הוא חומר שמופק מעץ הגומי ותהליך ההפקה שלו יקר. לכן לרוב כריות מלטקס טבעי יקרות יותר מכריות רגילות. אם מציעים לכם כרית לטקסט במחיר נמוך, כנראה הכרית עשוי לטקס סינטטי ולא מומלץ לקנות אותה. כרית מלטקס נוטה לשמור על צורת הכרית והיא יותר קשיחה מכריות אחרות אך היא עדיין נוחה מאד.

ספוג זיכרון (ויסקו) – כריות מספוג זיכרון (ויסקו) הפכו לפופולריות מאד בשנים האחרונות. ספוג זיכרון הוא אלסטי. לכן, הכרית מתאימה את עצמה למבנה הצוואר והראש וכך מעניקה תמיכה אופטימלית לצוואר ולכתפיים. המשקל מתחלק באופן שווה על הכרית וכך לא נוצרות נקודות לחץ שיוצרות כאבים בצוואר ובכתפיים. החיסרון של ספוג זיכרון הוא הנטייה שלו לחמם. אך כריות איכותיות, כמו הכרית של חברת פנדה, עטופה בבד נושם שמונע התחממות במהלך השינה. 

משקל – משקל הכרית אינו מצביע על איכות הכרית ובדרך כלל כריות מחומר סינטטי נוטות להיות קלות יותר ואילו כריות מחומר טבעי כמו לטקס נוטות להיות כבדות יותר. 

איכות המילוי – ככל שהכרית תהיה איכותית יותר כך היא תחזיק יותר זמן. צריך למצוא את הכרית האיכותית ביותר במחיר נוח. למשל הכרית של פנדה עשויה מחומרים איכותיים ומכוון שהיא נמכרת רק באינטרנט אז המחיר שלה נמוך משמעותית מכרית דומה שנמכרת בחנויות. 

גודל – לרוב האנשים מתאימה כרית בגודל סטנדרטי. אם אתם מעדיפים כרית גדולה אז חשוב לזכור שני דברים. אל תכניסו אותה לציפית קטנה כי זה יפגע בכרית. ותבדקו שגודל הכרית לא יוצר עקמומיות בעמוד השדרה.

כריות בצורות מיוחדות יכולות לתת יותר תמיכה אבל חשוב לזכור שיש אלמנט שיווקי בכריות אלו ולא תמיד הכריות מעוצבות באמת עוזרות לכאבי גב. 

בד – חשוב הכרית תהיה עשויה מבד טבעי ונושם שמצד אחד יהיה נעים למגע ומצד שני ישמור על הכרית.  

חומרים – כריות מספוג זיכרון ולטקס עשויות גם מחומרים סינטטיים. חשוב לוודא שהחומרים האלה עומדים בתקנים מסוימים. למשל לכרית של פנדה יש גם תו תקן ישראלי וגם שני תווי תקן בינלאומיים המבטיחים שאין בהם חומרים רעילים או חומרים החשודים כרעילים.   

הכרית של פנדה

האם תנוחת שינה חשובה לבחירה בכרית? 

בגדול, התשובה היא כן. אבל אנחנו משנים את תנוחת השינה עשרות פעמים בלילה. לכן, זהו שיקול שפחות חשוב כשקונים כרית.  הנה כמה המלצות כלליות הקשורות לתנוחה השינה. 

שינה על הצד – אנשים המעדיפים לישון על הצד כדאי לבחור כרית מוצקה יותר ועבה יותר. עובי הכרית צריך להיות בערך כמו המרחק בין הכתף החיצונית לאוזן. 

שינה על הבטן – שינה על הבטן מצריכה כרית דקה ורכה (או ללא כרית בכלל). ניתן לשים את הכרית מתחת לבטן והאגן וכך לסייע במניעה של כאבי גב. 

שינה על הגב – אנשים הישנים על הגב צריכים כרית שטוחה יותר שתשמור על צוואר וראש ישרים. מומלץ שהכרית תהיה רכה. הכרית של פנדה אידאלית לישנים על הגב. 

סיכום. 

כרית היא קריטית לשינה טובה ואיכותית, אל תוותרו עליה. תמצאו את הכרית המתאימה לכם ביותר, זה יכול לשדרג את השינה שלכם.