האם שתיית אלכוהול עוזרת להירדם או מזיקה לשינה?

מי מאיתנו לא אוהב להתפנק עם כוס יין בארוחת הערב? וכשמדובר בארוחת חג זה יכול להגיע גם לכמה כוסיות… מצד אחד היין מעורר אצל חלקנו תחושת נמנום ועייפות שיכולות לסייע לנו להרגע אחרי יום עבודה ארוך ולהיכנס למיטה בכיף. מהצד השני, לפעמים דווקא אחרי כמה כוסות שנת הלילה מאבדת מאיכותה. שאלת השאלות היא האם כדאי לשתות אלכוהול לפני השינה? האם מומלץ או לא מומלץ לשתות אלכוהול לפני השינה? האם אלכוהול עוזר לנו לישון טוב יותר או דווקא פוגע בשינה? פנדה כאן כדי לעשות סדר בכל הדעות לכאן ולכאן כדי שתוכלו לקבל החלטה מושכלת כאנשים מבוגרים ולבחור בעצמכם! 


רגע לפני, חשוב לציין שאנחנו לא מדברים על שתיית אלכוהול מופרזת אשר אינה מומלצת לפני השינה או בכלל. כתבה זו עוסקת בשתיית כוסית יין או שתיים לפני השינה בקרב בגירים בגיל המותר. אחרי שהורדנו את זה (בשלוק) מהשולחן, בואו נבחן את היתרונות הפוטנציאלים של שתיית כוסית יין לפני הכניסה למיטה. 


היתרונות הפוטנציאלים של יין לפני השינה

יין מכיל נוגדי חמצון ופוליפנולים, שיכולים לסייע בהגנה על התאים מפני נזקים ודלקות. בנוסף, מחקרים מסוימים הראו שצריכת אלכוהול מתונה יכולה להשפיע לטובה על בריאות הלב ולהוריד את הסיכון למחלות לב וכלי דם. כמוכן, כמות קטנה של אלכוהול יכולה לעזור להירגע ולהירדם בקלות רבה יותר. בין היתר נמצא כי ב"אזורים הכחולים", חמישה אזורים ברחבי העולם שהוגדרו כאזורים בהם התושבים מאריכים חיים ושומרים על בריאות איתנה יותר משאר חלקי העולם, ישנו מנהג בקרב האוכלוסיה לשתות כוסית יין אדום אחת בכל ערב. 


מה קורה אם שותים יותר מכוסית אחת?

לרוע המזל, כל היתרונות הללו בטלים בשישים כאשר שותים יותר מכוסית יין אחת לפני השינה. למעשה, זה עלול ליצור בדיוק את ההשפעה ההפוכה. צריכת אלכוהול שעולה על כוסית יין עלולה להגביר את הסיכון להפרעות שינה והפרעות נשימה. אלכוהול יכול להפריע למחזור השינה הטבעי של הגוף, להוביל לשינה באיכות ירודה ולתחושת עייפות ביום למחרת. כאשר מדובר בכמות מכובדת יותר של אלכוהול עלולים לחוש מטושטשים ואפילו לשכוח אירועים שקרו אמש. בקיצור - המטרה שלנו היא ממש לא להגיע למצב של חמרמורת. 


בנוסף לחסרונות אלו, צריכת אלכוהול לפני השינה עלולה להוביל להתעוררויות באמצע הלילה כדי לקום לשירותים. הגוף עלול לזהות את האלכוהול כסוג של רעל ולנסות לפנות אותו דרך מערכת השתן. התעוררויות אלו עלולות לפגוע במחזורי השינה התקינים ולפגום באיכות השינה שלכם. לבסוף, חיסרון פוטנציאלי משמעותי של צריכת אלכוהול באופן קבוע הוא ההשפעה האפשרית של בריאות הכבד ולכן חשוב להגביל את עצמכם לכוס יין אחת ביום בלבד.


מה לגבי אוכל לצד כוס היין?

השפעת האלכוהול על הגוף תלויה בין היתר בכמות המזון שאכלנו באותו ערב. מצד אחד, לא מומלץ לאכול לפני השינה ארוחה כבדה מדי על מנת לאפשר למערכות לנוח ולהתחדש במהלך הלילה. מהצד השני, ארוחה קלה תסייע לגופכם בפירוק האלכוהול. בנוסף, לאכוהול עלולה להיות השפעה מייבשת ולכן מאוד מומלץ לשתות לצד היין גם כוס מים. משום כך, כדאי גם לסיים את הארוחה והשתיה בין שעתיים עד ארבע שעות לפני שאתם ממש נכנסים למיטה כדי להבטיח שינה טובה ונטולת הפרעות כמו קימה לשירותים.


לסיכום, כדאי או לא כדאי לשתות יין לפני השינה?

אם לסכם את הממצאים, אין תשובה חד משמעית ואחידה לגבי היתרונות והחסרונות בשתיית כוס יין לפני השינה, אולם כך או כך מומלץ מאוד שלא לשתות יותר ממנה זו. בסופו של דבר, התשובה תלויה בנסיבות האישיות של כל אחד ואחת מאיתנו ובבריאות הכללית. אם אתם במצב בריאותי תקין ומרגישים שכוס יין אחת לפני השינה מסייעת לכם להירגע, להירדם מהר ולישון עמוק יותר, כנראה שתוכלו ליהנות ממספר יתרונות בהשפעת המשקה. יחד עם זאת, אם מצבכם הבריאותי יותר בעייתי, אם אתם סובלים מהפרעות שינה, בעיות בכבד, קשיים נפשיים או אם יש במשפחה שלכם היסטוריה של הפרעות כגון אלו, מומלץ להימנע מכל סוג של שתיית אלכוהול לפני השינה. לא כל שכן באופן קבוע.


בתור אנשים מבוגרים אנחנו מעודדים אתכם לקבל החלטה מושכלת ואחראית ולבחור את המינון והתזמון הנכון עבורכם. זכרו שהבריאות שלכם בטווח הרחוק נמצאת מעל הכל בסדר העדיפויות! לפעמים כל מה שצריך בשביל שינה טובה ועמוקה זה מיטה נוחה, מזרן ויסקו מפנק, שמיכה רכבה ומצעים שיחבקו אתכם לאורך הלילה. אנחנו מאמינים שמוצרי שינה איכותיים יכולים לתמוך את תהליך ההירגעות וההירדמות שלכם הרבה יותר טוב מכל כוס יין…