הטייסים ישנים באוויר

שינה וטייסים - לא משחק ילדים
 
בעידן שבו מטוסי הנוסעים מטיסים את עצמם, תפקיד הטייסים הוא במידה רבה להימצא בתא הטייס בשביל להתמודד במהירות וביעילות עם מצבי חירום בהם דברים משתבשים. למרבה הצער, בין המקצועות שבהם סובלים הכי הרבה מבעיות עייפות כרונית עקב שינה לא-איכותית או חוסר שינה, אפשר למצוא את הטייסים. משמרות לילה (או לילה וגם יום), זמני השכמה מוקדמים מאוד, מעבר מהיר ובלתי-פוסק בין איזורי זמן שונים, טיסות ארוכות ומונוטוניות, לוחות זמנים משתנים - אלו ועוד הם גורמי סיכון משמעותיים.
מחסור מתמשך בשינה, כמו גם שינה לא-איכותית, גורמים לקשיים קוגנטיביים. במילים פשוטות, מי שלא ישן מספיק או שישן לא טוב מתקשה להתמודד עם הפתעות או שינויים לא-צפויים בסביבה. מהירות התגובה שלו איטית יותר, תפיסת המצב שלו לקויה, החלטותיו נוטות להיות שגויות ואפילו קואורדינצית הידיים שלו נפגמת. 
 

תוצאות קשות לעייפות כרונית של טייסים

לפעמים עייפות טייסים מובילה להירדמות "משעשעת", כמו הטייסים של טיסה 1002 של חברת Go! שנרדמו לפני הנחיתה בהוואי, חלפו מעל שדה התעופה, והמשיכו 50 ק"מ מעל הים לפני שהצליחו בקרי הקרקע להעיר אותם בקריאות במכשיר הקשר. או חבריהם בטיסת NorthWest שישנו שנת ישרים במשך שעה ורבע בטיסה מעל ארה"ב. בקרי הקרקע לא הצליחו להעיר אותם, וכבר ביקשו להזניק מטוסי קרב כדי לבדוק אם מדובר בחטיפה. כשהתעוררו הטייסים היה המטוס על 144 נוסעיו במרחק 1,000 ק"מ מהנתיב המקורי. היה גם טייס משנה באייר קנדה שנרדם בטיסת לילה ארוכה והתעורר לא צלול. כשראה את הכוכב נגה מבעד לחלון חשב שאלו אורות של מטוס שעומד להתנגש בו, ודחף את מטוסו לצלילת חירום שפצעה 16 נוסעים לא חגורים אשר נחבטו בתקרת המטוס ללא אזהרה.
 
לחוסר הריכוז של טייסים עייפים יש גם תוצאות קשות יותר. מחקרים רפואיים רבים הראו את השפעת העייפות הכרונית על יכולת ההתמודדות עם דרישות טיסה שגרתית, ועוד יותר בהתמודדות עם מקרי חירום. איגוד הטייסים האירופאי העריך שעייפות טייסים אחראית ל-15 עד 20 אחוז מתאונות התעופה הקטלניות שנגרמות בשל טעות אנוש. מנהל הבטיחות בתעבורה האמריקני מעריך שעייפות היא גורם משמעותי ב-20% עד 30% מכלל תאונות התעבורה. בחקירות של 12 מקרי תאונות מטוסים קשות בעשור האחרון קבע המנהל שהגורם העיקרי לתאונה היה עייפות הטייסים. בסקר שנערך בקרב חברי איגוד הטייסים הבריטי (BALPA), דיווחו 43% מהטייסים על הירדמות לא-רצונית בזמן טיסה. מתוך אלו, 31% דיווחו שכשהתעוררו גילו שגם הטייס השני ישן. בסקר של טייסי מטוסי נוסעים אמריקנים, הודו 20% מהם שישנוניות גרמה לבעיות בטיחות במהלך עבודתם. 50% מהטייסים דיווחו שבלילות עבודה הם מעולם לא הצליחו לישון שינה איכותית.

תקנות מנוחה על הקרקע ובאוויר

כמובן שהרשויות ברחבי העולם מודעות לחומרת הבעיה, וקובעות תקנות מחמירות על מנת למנוע אותה. כבר בהקמת הארגון הבינלאומי לתעופה אזרחית (ICAO) בשנת 1944 הוכר בחשיבות מניעת העייפות הכרונית של הטייסים, ומאז נוספו תקנות וחוקים רבים בנושא זה. על חברות התעופה חובה לספק לטייסים שעות מנוחה קצובות, להגביל את המשמרות שלהם, להימנע מכמות מופרזת של המראות שחר, ועוד. לדוגמה, בטיסה ארוכה נמצא במטוס צוות מחליף, דבר שמאפשר לכל איש צוות לצאת בתורו מתא הטייס למנוחה מלאה במהלך הטיסה. החוקים גם מאפשרים לטייסים לנמנם תנומות קצרות בתא הטייס במהלך הטיסה, כל עוד מדובר בתנומה מתוכננת ומתואמת עם הטייס השני, אשר נשאר ער וערני, ושלא תימשך מעל 40 דקות (הזמן המומלץ הוא 20 דקות, לפני ששוקעים בשינה עמוקה). לאחר שיקום הטייס מנמנומו חובה עליו להימנע מלגעת בהגאי המטוס במשך כמה דקות עד שיתעורר לחלוטין (זוכרים את אותו הטייס הקנדי?).
יצרניות המטוסים דואגות להכין במטוסיהן ארוכי הטווח תאי מנוחה נפרדים לטייסים, ובנוסף גם לצוות הדיילים שבמטוס. תאים אלו מציעים מיטות בשכיבה מלאה, תאורה מרגיעה, ובידוד רעש בשביל מנוחה מושלמת.
בעבר נהוג היה למקם את התאים האלו בבטן המטוס מתחת לקומת הנוסעים, אך מאחר שמקום זה משמש להטסת מטענים והשטח שתופס התא בתוכו מקטין את ההכנסות מהובלת מטענים, הכניסה חברת בואינג חידוש ומיקמה את תאי המנוחה בתקרה, מעל ראשי הנוסעים. כן, בזמן שאתם יושבים בטיסה הארוכה ומחפשים תנוחה נוחה בכיסא ישנים בשלווה רבה אנשי הצוות מעל מזוודת הטרולי שלכם או מתחת לרגליכם.
תא מנוחה לטייסים בתקרת מטוס777. תמונה:  בואינג תא מנוחה לצוות הדיילים מעל תא הנוסעים במטוס 777. תמונה: בואינג
 המתכננים משתדלים לספק לטייסים את תנאי המנוחה והשינה הטובים ביותר. בתא מנוחה טיפוסי של טייסי בואינג 787 תוכלו למצוא שתי כורסאות, שתי מיטות נפרדות, טלוויזיה, פינת רחצה עם כיור, וארון בגדים. הכורסאות, אגב, נמצאות שם מכיוון שעל הטייסים המחליפים להיות ישובים בעת ההמראה והנחיתה, וכך אפשר להושיב אותם בתא המנוחה במקום במחלקה הראשונה כפי שהיה נהוג עד כה - החברה מרוויחה עוד שני מקומות בתשלום.
 
 

על מה רבים הטייסים וחברות התעופה

הרבה מהמאבקים שבואינג 767 של אל על (תמונה: Curimedia)מתרחשים בעולם בין חברות התעופה והטייסים בשנים האחרונות נסובים לא סביב כסף, אלא סביב תנאי העבודה, ובמיוחד תנאי המנוחה, של הטייסים.
בישראל, למשל, החליטה חברת אל על בשנת 2012 לסלק את אזור המנוחה של הטייסים מאחורי תא הטייס במטוסי בואינג 767 שלה, כדי להתקין במקומו עוד שורת כסאות למחלקת העסקים. לדעת מנהלי החברה, די היה לטייסים לנוח במחלקת העסקים, ללא צורך בתא נפרד משלהם. אלו מצדם טענו שהשהות במחלקת העסקים איננה יכולה לספק את איכות השינה שנדרשת בכדי שיבצעו את תפקידם בטיסות ארוכות טווח. נדרש מאבק עיקש של טייסי החברה, שאף הביאו דו"ח מקצועי של בודק חיצוני בנושא, כדי לשכנע את מנכ"ל החברה אליעזר שקדי לחזור בו ולהסב את המטוסים חזרה לתצורה עם תא מנוחה, למורת רוחם של אנשי מחלקת המכירות.

בשנת 2016 עלה הצורך לעדכן את החקיקה התעופתית בישראל על מנת להתאימה לחקיקה האירופאית והאמריקנית. כפי שניתן לראות מההערות ששלחו אל רשות התעופה האזרחית בעת שהכינה את תיקוני החוק, התנגשו איגודי הטייסים עם חברות התעופה על ההיבטים השונים של תקנות הטיס שנוגעים למנוחה ולעייפות הטייסים, למשל בנושא "חופשה שנתית לאנשי צוות אוויר"  או בנושא "ניהול עייפות אנשי צוות".

ומה איתך?

עייפות כרונית שנובעת מחוסר שינה או מאיכות שינה נמוכה היא לא בעיה שמוגבלת רק לטייסים, וניתן לראות אותה בכל מקום. אם אתם מוצאים את עצמכם מפהקים תדיר בעבודה או "מנקרים" לעתים, כדאי לבדוק את הנושא עם רופא המשפחה שלכם. ובכל מקרה, זכרו שאפשר לשדרג את איכות השינה שלכם באופן מיידי עם מזרן פנדה איכותי וחדש. אנו נותנים 100 לילות ניסיון ללא התחייבות וללא ניילונים, ואם לא תאהבו את המזרן שלנו נבוא לאסוף אותו ממכם ללא שאלות וללא תשלום. אז למה אתם מחכים?
להתחדש במזרן איכותי