הילדים מפחדים ללכת לישון? כך תעזרו להם

5 דרכים לעזור לילדים להירדם בתקופה מתוחה

בחודש האחרון לכולנו קשה יותר להירדם. חלקים גדולים מהאוכלוסייה איבדו את יקיריהם ורכושם והשגרה שלנו, כולל שגרת השינה שלנו - התבלגנה לגמרי. את המצב אפשר לראות גם בקרב ילדינו. עם כמה שננסה למסך, להגן ולשמור עליהם מפני כל רע, הם חכמים ומבינים שמשהו קורה. עבור חלקם משמעות הדבר היא קושי להירדם ולמצוא נחמה בשינה.  

 

בזמנים של לחץ וחוסר ודאות, חיוני לספק לקטנים שלנו את התמיכה שהם צריכים כדי לישון בשקט. לשם כך, אספנו עבורכם 5 דרכים יעילות להפחית את החרדה ולסייע לילדיכם להירדם בקלות ולחלום חלומות מתוקים.

 

הקפידו על שגרת שינה

    שגרת שינה קבועה יכולה לספק לילדיכם תחושת יציבות. העקביות והיכולת שלהם לצפות בערך באיזה שינה הם ילכו לישון ויתעוררו כל בוקר תעזור להם להרגיש בטוחים ותפחית בטווח הרחוק את הלחץ והחרדה. 

     

    יכול מאוד להיות שבזמן אמת הם יתנגדו, יבקשו לצפות בעוד תוכנית טלוויזיה או יתעקשו להשאר איתכם בסלון. בדיוק בגלל זה אנחנו ממליצים לנסח ולקבוע את לוח הזמנים יחד איתם ולהפוך אותם לשותפים בבחירה. אפשר להסביר להם על החשיבות של שגרת שינה ולכתוב ביחד לו"ז ערב קצר שיכלול פעילויות מרגיעות כמו קריאת ספר או כתיבה. כדי לעזור להם לשמור על שגרת הערב, מומלץ להצטרף לפעילויות האלו ולסגור את הטלוויזיה בסלון לפחות שעה לפני שעת השינה שסוכמה ביניכם.

     

    הגבילו חשיפה לחדשות וסרטונים

    חשיפה לחדשות ולתמונות גרפיות עלולה להגביר את החרדה אצל מבוגרים וילדים כאחד. השתדלו להגביל את החשיפה של ילדיכם לחדשות מטרידות והבטיחו שתוכן המדיה שהם צורכים מתאים לגילם. הקפידו לסגור את הטלוויזיה כשהם נוכחים ונסו לבלות איתם זמן בפעילות משותפת חיובית שתאזן את המידע השלילי שהם צורכים דרך הרשתות החברתיות בין כה וכה. אפשר לשחק איתם משחק קופסה או קלפים או לבשל יחד ארוחת ערב טעימה! 

     

    צרו סביבת שינה נעימה

    במיוחד בתקופה הזאת, חדר השינה של הילדים הופך להיות הממלכה המוגנת שלהם. כסו את המיטה שלהם במצעים בצבעים מרעננים, יפים ומרגיעים. סדרו יחד איתם את החדר כדי שהוא יהפוך לאי של שקט ושלווה בתוך הבית, נקי מכל תזכורת למצוקה או קושי. החליפו נורות לבנות בנורות צהובות ורכות, ומלאו את המיטה בכריות ושמיכות נעימות.

     

    עודדו תקשורת פתוחה

    לפעמים רגע לפני שנרדמים, פתאום עולים אצל הילדים פחדים ושאלות קשות על המצב. אין מה לומר, זה קשה ומורכב וברור לנו שאתם עושים את המקסימום כדי לעזור להם. אחת הדרכים לעשות זאת היא באמצעות תקשורת המאפשרת לשאול ה-כל, להביע את כל קשת הרגשות ולדעת שאתם תהיו שם יחד איתם. ברוב הפעמים לא תצטרכו לפתור עבורם את הבעיה אלא רק להקשיב, לתת לפחד שלהם מקום ולספק נחמה. הזכירו להם שאתם ישנים ממש במרחק מטר מהם, ושאם הם מתעוררים מחלום רע הם יכולים להעיר אתכם מיד. לפעמים ברגע שהם ידברו על הפחד בקול רם, הוא כבר יתחיל להתכווץ.

     

    שלבו טכניקות מיינדפולנס ומשחקי שינה

    החליפו את טכניקת ספירת הכבשים בטכניקות נשימה ומשחקי שינה קצת יותר מעודכנים. למדו את ילדיכם להעזר בתרגילים פשוטים כמו "סריקת גוף". בתרגיל הזה כל מה שצריך לעשות הוא לשכב על הגב, לעצום עיניים ואז לעבור איבר, איבר בגוף ולחוות איך הוא מרגיש. מתחילים מבהונות כפות הרגליים - האם קר או חם להן? האם הן רפויות? עוברים אל הקרסוליים - האם הם מכווצים? אולי ניתן לשחרר מהם מתח? וכן הלאה… מבלי לזוז, רק לנשום. אפשר לתרגל את המדיטציה הזאת יחד איתם וכך להפוך אותה לחוויה משותפת.

     

    אפשר גם לשלב משחקי מחשבה. למשל - אבא או אמא אומרים מילה, והילדים צריכים לחשוב על מילה שמתחילה באות שהמילה הקודמת הסתיימה בה (בובות - תפוח - חילזון - נמשים וכו'...). משחקים כאלו הן דרך לשחרר את המחשבות, להכניס קצת הומור הביתה ולתמוך בילדיכם בשעה שהם הכי צריכים.

     

    הימים והלילות האלו הם מהקשים שעברו על מדינת ישראל אי פעם. אנחנו מחזקים את ההורים המדהימים שממשיכים לשמור על כוחם למען ילדיהם ומקווים שהטיפים שלנו יעזרו קצת. מאחלים חלומות מתוקים ובשורות טובות לכולנו במהרה.