6 טיפים לשינה טובה בתקופות מתוחות ולחוצות

כשאנחנו עוצמים את העיניים ונרדמים אנחנו נכנסים למצב הכי שליו, נעים ומרגיע. אנחנו מאטים את הקצב ומרשים לעצמנו להרפות ולאגור כוחות מחודשים. שינה טובה היא אחד הצרכים החיוניים והחשובים ביותר לקיומנו ובריאותנו, אבל זה גם המצב שבו אנחנו מרגישים הכי פגיעים. תקופות מתוחות ולחוצות מבחינה בטחונית כמו עכשיו עלולות - פשוטו כמשמעו - להדיר שינה מעינינו. 

 

אם אתם מתקשים להירדם, סובלים מסיוטים וישנים מעט מדי שעות בגלל המצב, תדעו שאתם לא לבד. זאת תופעה הגיונית ונורמטיבית בזמנים קשים כאלה, ואנחנו כאן כדי לעזור לכם להתגבר עליה. אספנו עבורכם 6 טיפים להירדמות מהירה יותר ושינה איכותית יותר. אולי הם לא יפתרו לגמרי את הבעיה (אנחנו סומכים על החיילים האהובים שיעשו את זה), אבל בתקווה יקלו עליכם לפחות קצת.

 

6 דרכים להרגע ולישון טוב יותר בתקופה לחוצה

טיפ 1: שמרו על שגרת שינה

הבסיס לשינה טובה היא שגרת שינה מסודרת וקבועה. מכיוון שאנחנו חווים תקופה לא שגרתית, לא צריכה להיות ציפיה לשמור בדיוק על אותה רוטינה, אבל כן לנסות לשמור על "גבולות גזרה". נסו לקבוע שעת מקסימום שבה אתם נכנסים למיטה, גם אם לא תצליחו להרדם מיד. הקפידו להתעורר בשעה קבועה ונסו לצמצם את השימוש ב"נודניק", לקום ולהתעסק בפעולות יומיומיות. לאט לאט הגוף שלכם ילמד מתי הוא אמור להרגע ולהרדם ומתי להתעורר. 

טיפ 2: היעזרו בתרגילי נשימה

אחת הדרכים הכי מוכחות ויעילות להרגע ולהרדם היא שימוש בתרגילי נשימה. ישנן טכניקות רבות שיכולות לסייע בכך ואלפי סרטוני הדרכה ומדיטציה ברשתות החברתיות וברחבי האינטרנט. הטכניקה הבסיסית והמוכרת ביותר נקראת "נשימת קופסה". הרעיון הוא לספור 4 שניות בעת שאיפה דרך האף; החזקת האוויר בפנים למשך 4 שניות נוספות ואז שחרור איטי של האוויר דרך הפה, שוב במשך ארבע שניות. חזרה על תרגיל "נשימת קופסה" לפני השינה יכולה לעזור לכם לשקוע בנחת אל בין הסדינים ואל המנוחה.

טיפ 3: הימנעו מבהיה במסך

האור הכחול הנפלט ממכשירים אלקטרוניים, כמו מחשבים, טלפונים ניידים וטלוויזיות עלול להפריע לשינה ולהקשות עליכם להרדם. הימנעו משימוש במכשירים אלה לפחות שעה לפני השינה. במקום זה תוכלו לקרוא כמה עמודים בספר, לתרגל מדיטציה, להאזין למוזיקה מרגיעה או לשוחח עם אחד מבני הבית.

טיפ 4: צמצמו חשיפה לחדשות וסרטונים קשים לפני השינה

התקופה המורכבת גורמת לכולנו להיחשף לכמות גדולה של מידע מלחיץ ומפחיד. הצפייה הבלתי נגמרת בחדשות מתדלקת את הדאגה. אנחנו מקבלים תחושה כוזבת של שליטה במצב דרך העדכונים השוטפים, אבל אצל רובנו הם בעיקר מגבירים את החרדה ופוגעים ביכולת שלנו לתפקד, להעלות את המורל של עצמנו ושל הסובבים אותנו ולישון כמו שצריך. בנוסף, חשיפה לתכנים קשים מיד לפני השינה עלולה להשפיע על התכנים והדימויים המפחידים שיופיעו בחלומותינו. הקפידו לכבות את החדשות לפחות שעתיים לפני שאתם הולכים לישון.

טיפ 5: מצאו לפחות משהו אחד להודות עליו

בדיוק כמו שתמונות ומראות קשים יכולים להשפיע לרעה על איכות השינה ותוכן החלומות שלנו, כך הוקרת תודה והתמקדות בדברים חיוביים יכולים להפוך את ההשפעה. נכון שזו תקופה מורכבת, אבל אפילו בימים הקשים ביותר אפשר למצוא דבר אחד או שניים להגיד עליהם תודה. אולי על המיטה החמה, על המשפחה העוטפת או על ההתגייסות של עם ישראל למען אנשים שפונו מבתיהם. רגע לפני שאתם נרדמים - חשבו על הדבר הקטן ששימח אתכם או הקל עליכם היום והודו עליו.

טיפ 6: אל תתאמצו להירדם

זכרו שכל אחת ואחד מאיתנו נולדנו עם היכולת להירגע ולהירדם. לא היינו צריכים ללמוד איך לעשות זאת, הכישרון והצורך הזה טבוע בנו ברמה הבסיסית ביותר כבני אדם. בדרך כלל כשאנחנו רוצים להצליח במשהו אנחנו משקיעים ומתאמצים מאוד חזק כדי שהוא יקרה, אבל כשמנסים להרדם המפתח הוא דווקא להרפות. אם שכבתם במיטה זמן רב וזה לא הצליח, תקומו, שבו בסלון, תקראו או תציירו קצת ותאפשרו למוח לשחרר את הלחץ מזה שאתם "חייבים לישון". זה יקרה, את תרדמו, וככל שתצליחו להפחית את הדאגה - זה יקרה מהר יותר. 

אנחנו מקווים שהטיפים שלנו יעזרו לכם לעבור את הלילות הלא פשוטים בתקופה הקרובה. כך או כך נסו לאמץ גישה חומלת וסלחנית כלפי עצמכם וכלפי הסובבים אתכם. אנחנו לא במצב רגיל ולכן הגיוני שגם המערכות הגופניות וההרגלים שלנו משתנים. מאחלים לכולנו בשורות חיוביות בהקדם האפשרי וחלומות מתוקים.