אם אתם מנהלים כדאי לכם לוודא שהעובדים שלכם ישנים טוב!

בעלי עסקים, מנהלות ומנהלים רבים נוטים לחשוב שהתפוקה של העובדים תלויה בעיקר בכישורים שלהם, בניסיון ובמוטיבציה. בעוד שכל אלו חשובים וראוי לטפח אותם ישנו גורם נוסף ומכריע שיכול לפגום או לשפר משמעותית את היעילות ושביעות הרצון שלהם: איכות השינה. מחקרים רבים מוכיחים כי עובדים שישנים מספיק שעות בלילה מגיעים להישגים גבוהים יותר, בעלי רעיונות יצירתיים יותר ויכולת משופרת לפתור בעיות מהר. לא פחות חשוב, שעות השינה מסייעות לעובדים לשמור על מורל גבוה, ליצור מערכות יחסים חיוביות ונעימות עם קולגות ומנהלים ולשמור על בריאות איתנה. 

 

שנת לילה טובה חיונית כדי למלא אותנו באנרגיה, למנוע שחיקה בטווח הארוך ולאפשר לנו להגיע לעבודה בתור הגרסה הטובה ביותר שלנו. לכן בתור מנהלים ומנהלות האינטרס שלכם הוא לוודא שכל עובד ועובדת מקבלים את כל התנאים על מנת לאפשר לעצמם להגיע הביתה בשעה סבירה וליהנות משנת לילה מספקת ומפנקת.

כיצד מנהלים יכולים לעודד את העובדים לישון שינה מספקת, טובה ובריאה יותר? הנה 8 טיפים שכדאי לכם ליישם:

1. עודדו את העובדים לצאת מהמשרד בשעה סבירה: 

אתם לא יכולים לשלוט על שעת השינה של העובדים שלכם, אבל אתם בהחלט יכולים ליצור עבורם תנאים טובים שיאפשרו להם לבחור בשעת שינה מוקדמת יותר. אם העובדים מרגישים שמצפים מהם להשאר במשרד עד 21:00 בערב, הם יגיעו הביתה מותשים וינסו לנצל את מעט השעות הפנויות שנותרו להם כדי לצפות בטלוויזיה, לדבר עם חברים או לעסוק בתחביבים. הסיכוי שיירדמו לפני חצות מזערי וכולם יצאו מופסדים. בתור מנהלים אתם יכולים לעודד את העובדים לצאת מהמשרד בשעה סבירה גם על חשבון שעות עבודה נוספות. תהיו בטוחים שביום למחרת הם יהיו חרוצים, יעילים ומרוצים יותר וכולכם תרוויחו מכך. 

2. תעצרו את המיילים והטלפונים אחרי שעות העבודה:

בהמשך לסעיף הקודם, מומלץ לייצר הפרדה בין זמן העבודה לזמן המנוחה בבית על ידי הגבלת השעה שבה ניתן לשלוח מיילים והודעות בנושאים מקצועיים. אלא אם מדובר במקרה דחוף באמת (ולא, typo במצגת היא לא מקרה דחוף), אין שום סיבה לדבר על ענייני עבודה בלילה. גם אם אתם לא מצפים שהם יענו באותו רגע וגם אם לכם נוח יותר לעבוד בשעות הערב, תכינו את ההודעות ותשלחו אותן בבוקר או תתזמנו אותן. זה יסיר מהעובדים שלכם הרבה לחץ ומתח ויאפשר להם לישון בשלווה ולשמור על איזון בית-עבודה.

3. הכל מתחיל מחינוך:

דרך נוספת לעודד את העובדים לסגל הרגלי שינה חיוביים יותר היא להציע במסגרת זמן העבודה מפגשי הדרכה והרצאות על שינה ומנוחה. תוכלו להזמין הרצאת העשרה על הרגלי שינה חיוביים, על היתרונות הבריאותיים והפסיכולוגיים של שינה מספקת ועל דרכים להרגע ולשפר את איכות השינה. רעיון נוסף הוא להציע לעובדים שימוש באפליקציית מדיטציות שתסייע להם להרגע ולהרדם בקלות או בשעון חכם דרכו ניתן לעקוב אחר מחזורי השינה. בכל מקרה, חשוב לשתף את העובדים בתהליך, לקיים איתם שיחה ולדבר על המחויבות שלכם לאיכות השינה שלהם.

4. פנקו את העובדים עם מתנות לחג שעושות חשק לנמנם:

אם אתם באמת רוצים להראות לעובדים שלכם כמה השינה שלהם חשובה לכם, אין דרך טובה יותר מאשר להעניק להם מוצרי שינה חלומיים של פנדה. נצלו את החגים או אירוע חברתי מיוחד ורכשו עבורם מצעים או כריות פנדה איכותיות. זו מתנה שכל אחד ואחת רוצים לקבל שמכריזה ללא מילים שאתם באמת מאחלים להם לילה טוב! אם תרצו תוכלו להדפיס רשימת טיפים לשינה עמוקה וטובה ולצרף למתנה.

5. תהוו דוגמה אישית:

אחד הדברים הכי משמעותיים שאתם יכולים לעשות כדי לקדם כל שינוי לטובה בתרבות הארגונית ובפרט על מנת לעודד שינה טובה יותר, הוא לתת דוגמה אישית. אם העובדים שלכם יראו אתכם יוצאים מהמשרד בשעה סבירה, נמנעים מלענות למיילים במהלך הלילה ומגיעים בכל בוקר רעננים וחרוצים לעבודה, הם יבינו בעצמם את יתרונות השינה ויסגלו הרגלי שינה בריאים יותר. לעומת זאת, אם בכל בוקר הם יראו אתכם מגיעים עם עיגולים שחורים סביב העיניים, מחוברים באינפוזיה לקפה ובלי כוח להנהיג אותם, יכולות להיות לכך השפעות שליליות מאוד על המורל הצוותי ועל הרגלי השינה והעבודה שלהם.

6. אפשרו ימי עבודה מהבית ושעות עבודה גמישות: 

אמנם ישנו קונצנזוס יחסית רחב לפיו רוב האנשים זקוקים לכ-8 שעות שינה במהלך הלילה, אולם לכל אחד יש שעון ביולוגי אחר וצרכים ייחודיים לשינה אופטימלית. מומלץ לאפשר לעובדים לפחות רמה מסוימת של שליטה על לוח הזמנים שלהם. מצד אחד זה יפחית את הלחץ והמתח ויאפשר להם להרגע וליצור שגרה מיטבית ומהצד השני זה יוכיח להם שאתם סומכים עליהם ויעודד אותם לגלות יוזמה ואחריות אישית.

7. הנהיגו תרבות ארגונית שמאפשרת פתיחות ושיח:

תרבות ארגונית המעודדת שיח פתוח וכנה בין העובדים למנהלים זה תמיד מומלץ, אבל זה מקבל משנה תוקף כאשר מדובר בבריאות. אנשים רבים סובלים מהפרעות שינה ואחד הגורמים לכך הוא לחץ במקום העבודה. ככל שתצרו סביבה המעודדת פתיחות ושיח, כך תסייעו לעובדים שלכם להרגיש בנוח להרים דגל אם הם מרגישים שהגיעו לקצה גבול היכולת. אם הם ישתפו אתכם בקושי להירדם או בהתעוררויות במהלך הלילה, תדאגו להפנות אותם לגורם מקצועי וחשבו יחד איתם כיצד תוכלו לבנות שגרת עבודה רגועה ונעימה יותר.

8. מה דעתכם על שנ"צ במשרד?

לבסוף, חברות הייטק רבות ברחבי העולם כבר מובילות טרנד שאי אפשר לעמוד בפניו. פשוטו כמשמעו, צריך לשכב ולהרדם. מחקרים רבים מצביעים על כך ששנת צהריים קצרה במשרד משפרת את הריכוז והיעילות של העובדים ועסקים רבים מאמצים את התובנות. שקלו להקצות חדר אחד במשרד ל"חדר מנוחה". מלאו אותו במזרנים רכים, כריות, מצעים ומוצרי שינה מפנקים ותראו עובדים הרבה יותר חייכנים במסדרונות.

שינה נכונה מסייעת בשמירה על הבריאות, הרווחה, שביעות הרצון, היעילות והיצירתיות שלכם ושל העובדים. אל תקלו ראש בשינויים החיוביים שקידום הרגלי שינה בריאים יכולים לתרום לכם. צרו סביבת עבודה תומכת, עודדו שמירה על איזון בריא בין עבודה למנוחה וכך תסייעו לעובדים לממש את מיטב הפוטנציאל שלהם להצלחת העסק. בתור מנהלים ומנהלות אתם עוסקים ללא הרף בבחינת סיכונים וסיכויים. שינה איכותית היא win win לכולם. עכשיו תורכם ליישם את הטיפים, לישון טוב ולהגשים חלומות מהר יותר!