מזרן אורטופדי - מדוע אין דבר כזה וכיצד כן נשמור על הגב בשינה?

לאורך השנים השתרש בשפה העברית ובמודעות הפרסום בתחום המזרנים הביטוי "מזרן אורטופדי". הקונוטציה שהתלוותה אליו הייתה שמירה על עמוד השדרה, נוחות ואולי גם יכולות רפואיות. אך, חשוב לדעת כי בפועל לא קיים מזרן ביתי בעל יכולות רפואיות או יכולות קסם. הביטוי "אורטופדי" מתייחס לסוגי מזרנים אשר מומלצים על ידי אורטופדים, למשל מזרן ויסקו העשוי מספוג זיכרון ההופך את שנת הלילה לנוחה יותר. בהקשר זה חשוב לזכור כי מדובר בחוויה אינדיבידואלית, על פי העדפותיו של כל אדם, ולכן מזרן המעניק תחושה נוחה לאדם אחד עשוי לא להתאים לאדם אחר. לכן, לפני התחייבות לרכישה מומלץ לנסות את המזרן בביתכם.

 במאמר זה נדון באספקטים השונים של מזרן נוח ובריא, ומדוע לא ניתן לכנותו "אורטופדי"?

חנות מזרונים

מה הרופאים אומרים?

בפועל, רופאים רבים מאירים את ההבדל בין סוג המזרן המומלץ ביותר לגב לבין המזרן הנוח ביותר.

אין דעה אחת בנוגע לאיזה סוג מזרן עדיף וזה מאוד משתנה בין אדם אחד לאחר, ישנן אסכולות שונות כך שחלק מהרופאים ימליצו על מזרן ויסקו שבו המזרן עוטף את הגוף, מעניק תמיכה לכל האזורים בגוף, תורם לשחרור לחצים ואינו יוצר לחץ על עמוד השדרה. חלק מהרופאים ימליצו על מזרן יותר קשיח אשר לא יוצר כל סוג של שקיעה, מייצב את עמוד השדרה ותורם לתחושת נוקשות.

למעשה, הסוד טמון באיזון בין השניים. למשל, יצירת משטח שבו הגוף שוקע מעט בלי ליצור את הקשת הגורמת ללחץ על הגב האמצעי, הגב התחתון או חוליות הצוואר. לכן, אם מפרסמים לכם מזרון אורטופדי מומלץ, כדאי לבדוק אילו מנגנונים מעניקים תמיכה לגב ומסייעים לשחרור לחצים בגוף.

מזרן יחיד מול מזרן זוגי

טרנד נוסף בתחום המזרנים קשור לבחירת מזרון יחיד כפול על אותה מיטה זוגית, המעניק לכל אחד מבני הזוג אפשרות לבחור את רמת הנוקשות הרצויה. אפשר למצוא מזרון יחיד למבוגרים הכולל ויסקו, משטח ה"זוכר" את מבנה הגב ומתאים את עצמו באופן אישי לכל גוף. כמו כן, הוא מאפשר לשני אנשים לישון זה לצד זה בלי שיחושו את התנועה של האדם השני במהלך הלילה. המזרן הזה מתאים כמובן גם למיטות יחיד.

ילדים, בדרך כלל, נוטים לנוע יותר בזמן השינה, ולכן חשוב להגן גם על הגב שלהם. תוכלו למצוא מזרון יחיד לילדים בכל חנות מזרונים הכולל את המאפיינים הנוחים והמתאימים ביותר לגב הצעיר, בתקופה שבה הם מתפתחים  בבחירת מזרן לילדים ונוער חשוב לשים לב כי הוא בעל שכבות ואזורי נוחות ואינו קשיח לחלוטין. כמו מזרן בעל שכבת ויסקו. זאת, כדי לתת לגב הילד תמיכה מתאימה שתתרום לשנת לילה נעימה ונוחה עבורו.

חלק מהמזרנים כוללים גם קפיצים גמישים שנועדו להעניק לגב את התמיכה הרצויה. במזרן קפיצים חשוב לשמור על הפרדה של חלקי המתכת מהגוף, ולבחור במוצר איכותי שבו אין סכנה שהקפיצים ישתחררו ויפגעו בגוף. כיום, חברות רבות משווקות קפיצים מבודדים שאינם מחוברים זה לזה ומכילים שכבה עוטפת המונעת חיתוך של שכבות הבד העליונות לכיוון הגוף.

מזרן יחיד

חומרים נושמים

מלבד השמירה על עמוד השדרה, איכות השינה שלכם נקבעת גם בהתאם ליכולת של תאי העור לנשום. ניתן למצוא מזרנים איכותיים רבים העשויים מבדים נושמים וטבעיים, ממש כמו בגדים, וחומרים אנטי־ אלרגניים שמונעים הן מגופם של מבוגרים והן מגופם של בני נוער להזיע יתר על המידה בלילה. טכניקה נוספת ששומרת על טמפרטורה מאוזנת בשינה היא שכבת ויסקו עם כדוריות ג'ל המצננת את הגוף, גם בימים שבהם אתם נשארים לישון שעה נוספת מתחת לפוך.

לסיכום, למעשה לא קיים באמת מזרון אורטופדי אלא מדובר במושג מתחום הרפואה. ישנם מזרנים המומלצים על ידי אורטופדים ומזרנים אשר מסוגלים לשנות באופן מהותי את איכות השינה שלכם. המזרן אינו אביזר רפואי לתיקון היציבה או שיפור מבנה עמוד השדרה, אלא המקום הנוח עבורכם להניח עליו את גופכם בסופו של כל יום, ולהעניק לו את הנוחות האידיאלית.

כל שעליכם לעשות הוא לבחור מזרן בהתאם להעדפתכם, בין אם רך יותר ובין אם קשיח יותר ולנסות אותו בביתכם כדי להחליט שהוא אכן מתאים ונוח בשבילכם.