מדברים מתוך שינה? מה זה אומר עליכם ואיך זה משפיע על איכות השינה שלכם?

יצא לכם פעם להתעורר בבהלה מרעש מוזר רק כדי להבין שזה בעצם הקול שלכם? אתם לא לבד. מחקרים מצביעים על כך ששניים מתוך שלושה אנשים ידברו מתוך שינה במהלך חייהם. דיבור בשינה נחשבת הפרעת שינה נפוצה המשפיעה על אנשים בכל העולם ובכל הגילאים ובעיקר בקרב ילדים. יש אנשים שאפילו לא ידעו שהם מדברים מתוך שינה עד שבן או בת הזוג או חבר קרוב סיפרו להם על כך. אחרים יפחדו לפלוט סוד כמוס תוך כדי שינה ויש מי שמעירים את עצמם משום שהם מדברים בקול רם באמצע הלילה. למרות שדיבור מתוך שינה הוא לרוב לא מזיק, במצבים כרוניים או ארוכי טווח עלולות להיות לו השפעות על איכות השינה והבריאות הכללית. אז מה זה בעצם דיבור מתוך שינה? מהם הגורמים לדיבור מתוך שינה? למי זה קורה? האם אפשר להפסיק לדבר מתוך שינה? והאם באמת יש סיכוי שנפלוט סוד בזמן שאנחנו ישנים? אם אתם מדברים מתוך שינה או מכירים מישהו שזה קורה לו - הכתבה הזאת במיוחד בשבילכם.


אז מה זה דיבור מתוך שינה?


דיבור מתוך שינה הוא פשוטו כמשמעו - דיבור במהלך השינה. ממש כמו בזמן ערות, אנשים יכולים למלמל או ללחוש, לדבר שטויות או משפטים מורכבים ומשמעותיים ולפעמים אפילו לצעוק. דיבור בשינה יכול להתרחש בכל אחד מארבעת שלבי השינה אך הוא נפוץ במיוחד בשלב ה-REM, שלב השינה העמוקה ביותר שבו בדרך אנחנו גם חולמים. על פי מחקרים, שניים מתוך שלושה אנשים ידברו מתישהו בחייהם מתוך שינה. אם זה קרה לכם פעם או פעמיים אין סיבה להיבהל, אבל אם אתם מדברים מתוך שינה באופן קבוע כדאי לבדוק את הנושא מול גורם מקצועי. 


מהם הגורמים לדיבור מתוך שינה?


חוקרי וחוקרות שינה מדיסציפלינות שונות כמו פסיכולוגיה, מדעי המוח, ביולוגיה ועוד טרם הצליחו לבודד סיבה מדויקת לדיבור מתוך שינה. הם מאמינים כי יכולים להיות מגוון גורמים לכך החל ממתח, חרדה, מחסור בשינה, שימוש בסמים או נטילת תרופות מסוימות. כמו כן, אנשים שנוטים ללכת מתוך שינה הם בעלי סיכוי גבוה יותר גם לדבר תוך כדי שינה. בנוסף, ישנם מחקרים שקושרים בין חוויה טראומטית או חוויה קשה, מודחקת או לא מעובדת לבין דיבור מתוך שינה. במקרה הזה ובמקרים של לחץ וחרדה, דיבור מתוך שינה יכול להיות סימן שכדאי להתייעץ עם אנשי מקצוע ולהקל על ההתמודדות הנפשית.


האם דיבור מתוך שינה יכול לפגוע באיכות השינה?


צר לנו לבשר לכל המפטפטים מתוך שינה, אבל דיבור מתוך שינה באופן תכוף יכול להוות פגיעה משמעותית באיכות השינה ואף להצביע על הפרעת שינה חמורה יותר. ראשית, דיבור מתוך שינה עלול לגרום לכם להתעורר פעמים רבות במהלך הלילה, להפריע למהלך שינה תקין ולהשאיר אתכם במצב של שינה קלה ולא עמוקה. הדיבור גם עלול לגרום לכם להתעורר בתחושה של עצבנות, חוסר נוחות וחוסר מנוחה אשר יובילו לעייפות לאורך היום. לצד הנזקים האישיים, דיבור מתוך שינה עלול להפריע לבן או בת הזוג לצידם אתם ישנים או לשותפים בדירה. כל זה תקף כמובן עבור אנשים שמדברים מתוך שינה באופן קבוע וחזק ולא לגבי מי שזורק מילה או שתיים תוך כדי חלום פעם באף פעם. אם יש לכם ספק, מומלץ להתייעץ עם רופא/ה או אנשי מקצוע נוספים.


איך להפסיק לדבר מתוך שינה?


ישנן מגוון דרכים שיכולות לעזור לכם להפסיק לדבר מתוך שינה. בראש ובראשונה כדאי לוודא שנוח לכם ושכל התנאים הפיזיים בחדר תומכים בשינה איכותית, רגועה ועמוקה. חשוב להשקיע במיטה ומזרן איכותיים במיוחד שיתאימו בדיוק להעדפות שלכם (אפשר להעזר בשאלון - איזה מזרן מתאים לי). כדאי לעמעם את האורות לפחות שעה לפני הכניסה למיטה, להמנע משימוש במסכים אלקטרוניים ולהכניס את הגוף למצב של רגיעה, הרפיה ונינוחות. מומלץ להמנע מקפה, ארוחות גדולות ופעילות גופנית עצימה לפני השינה. מעל לכל זה, במקרה שהדיבור מתוך שינה מפריע לשגרת היומיום שלכם מאוד מומלץ להיוועץ באנשי מקצוע. קחו את השינה שלכם ברצינות, הגוף שלכם יודה לכם על כך!


האם אפשר לגלות סודות מתוך שינה?


אחד המיתוסים על דיבור מתוך שינה הוא שמי שמדבר מתוך שינה עלול להגיד דברים אישיים או לחשוף סודות מתוך התת מודע. אולי זו יכולה להיות עלילה מעניינת לטלנובלה בטלוויזיה אבל המציאות קצת יותר מורכבת. אמנם הדיבור במהלך השינה קורה בצורה לא רצונית ולא מודעת, אבל הוא לא בהכרח משקף רצונות אמיתיים ובוודאי לא שלמים של החולם. בני אדם הם יצורים מורכבים ורב גוניים. יכולות להיות להם מחשבות, רצונות ותשוקות רבות במקביל וזה לאו דווקא אומר שהם יבחרו לפעול על פיהם או שהם מייצגים את דעתם הכנה. כך למשל אדם יכול לאהוב את משפחתו מאוד ובכל זאת למלמל מתוך שינה שהוא רוצה לברוח למקסיקו. זה לא אומר שמחר בבוקר או אי פעם הוא יקנה כרטיס טיסה (הרי למי זה לא עובר בראש לפעמים?). לא ניתן להסתמך על דיבור מתוך שינה כראיה או הודאה בפרט כלשהו אלא אם האדם עצמו מאשש זאת בזמן ערות. 


בין אם אתם מדברים מתוך שינה, ישנים לצד אדם המדבר מתוך שינה או סתם מתעניינים בנושא, חשוב לוודא שאתם ישנים מספיק שעות בלילה ומאפשרים לעצמכם לצלול לשינה איכותית ועמוקה. מזרן ויסקו איכותי, כריות תומכות ומיטה טובה חיוניים לשנת לילה טובה ויכולים לעזור לכם להפחית את רמות הלחץ והחרדה, מה שיכול לסייע בהפחתה של דיבור מתוך שינה.