נהגים וותיקים: רוצים לשמור את רישיון הנהיגה? אז כדאי שתלכו לישון! - פנדה המומחים לשינה

נהגים וותיקים: רוצים לשמור את רישיון הנהיגה? אז כדאי שתלכו לישון! - פנדה המומחים לשינה

מחקר מקיף אשר פורסם החודש בדק מה הגורמים שמובילים נהגים מבוגרים להפסיק לנהוג, ומה הצעדים שיכולים נהגים מזדקנים לנקוט כדי לא לאבד את יכולת הנהיגה שלהם.

המחקר נערך על ידי מדענים מאוניברסיטת קולומביה שפעלו עבור קרן הבטיחות בתעבורה של איגוד הרכב האמריקני (AAA). החוקרים עקבו במשך חמש שנים אחרי הרגלי הנהיגה של 2,900 נהגים מבוגרים. נבדקו שלושה מדדים: סה"כ הקילומטרים שכל אחד מהמשתתפים נהג בשנה; עד כמה כל נהג התרחק ממקום מגוריו במהלך נסיעותיו; וכמות התאונות שהנהג היה מעורב בהן.

החוקרים התמקדו באותם נהגים ונהגות שכמות הנהיגה שלהם פוחתת, שמגבילים את עצמם לנסיעות מקומיות, ושמעורבים יותר בתאונות. החוקרים ביקשו לזהות את הגורמים אשר הביאו את הנהגים המבוגרים למצב זה של צמצום הרגלי הנהיגה שלהם, ולבדוק מה אפשר לעשות כדי להילחם בתופעה.

התגלית המפתיעה

מגוון רחב של נתונים נבדקו לגבי כל נהג ונהגת שהשתתפו במחקר, כגון דיכאון, חרדה, הפרעות מכאבים שונים ועוצמת הכאבים, ויכולת חברתית. למרבה ההפתעה רק שני גורמים זוהו כבעלי משקל משמעותי בהידרדרות הרגלי הנהיגה של נהגים מזדקנים: עייפות, וקושי גופני.

ממצעים אלו עומדים בניגוד לחשיבה שהייתה נהוגה עד היום, אשר הניחה שהידרדרות ביכולת המנטלית ולא הגופנית היא האשמה העיקרית להפסקת נהיגה על ידי נהגים מזקנים.

מה לעשות

הפתרונות שהציעו החוקרים היו פשוטים וקלים לביצוע:

1. הקפדה על שינה מלאה בכל לילה, על מנת להימנע ממצבים של חוסר ריכוז ועייפות מאחורי ההגה.

2. ביצוע שגרתי של פעילות גופנית קלה ביותר, במיוחד מתיחות, על מנת לשמר את יכולת העבודה של הגוף בזמן נהיגה, כגון פעולות בלימה, היגוי וחניה.

פעילות גופנית קלה

ככל שמזדקנים ישנו תהליך טבעי של ירידה ביכולת הגופנית, אך ירידה זאת לא חייבת להיות חדה. מחקרים הראו שאנשים מעל גיל 30 אשר נמנעים מפעילות גופנית מאבדים את היכולת הגופנית שלהם בקצב מואץ לעומת אלו אשר נשארים פעילים. לא נדרש הרבה כדי להימנע ממצב זה. המרכז למניעת מחלות בארה"ב CDC ממליץ למבוגרים שאינם סובלים ממגבלות רפואיות לשמור על רמת מינימום של:

⦁ לבצע בכל שבוע לפחות שעתיים וחצי (מצטברות) של פעילות אירובית בינונית, כגון הליכה מהירה.

⦁ לבצע בכל שבוע לפחות שני אימוני כוח לחיזוק שרירים, בהם יופעלו כל קבוצות השרירים העיקריות.

כמה שינה צריכים כשמזקנים?

עם חלוף השנים מרגישים אנשים רבים פחות צורך בשינה. צמצום זה הוא תהליך טבעי, אך יחד עם זאת חשוב לא להגיע לממדי ההימנעות משינה אשר נפוצים כיום.

מדענים מהאקדמיה האמריקנית לרפואת שינה ממליצים לאנשים עד גיל 60 לישון לפחות 7 שעות בלילה. הדגש כאן הוא על המילה "לפחות", שכן רצוי לישון יותר אך מהיכרות עם תנאי החיים המודרניים ידעו המדענים שזה לא תמיד אפשרי. לכם הם קבעו את שבע השעות כרף תחתון: כשאנשים ישנים פחות משבע שעות שינה בכל לילה ניתן לראות באופן ברור ירידה ביכולת מוחית וגופנית של הנבדקים.

מגיל 61 עד 64, ממליצים הרופאים לישון 7 עד 9 שעות בכל לילה. מעל גיל 65 ההמלצה היא לישון 7 עד 8 שעות בכל לילה.

שינה טובה תורמת לערנות, ליכולת ריכוז וחשיבה טובים יותר, ולעמידה בלחצים. לעומת זאת חוסר שינה פוגע בכל היכולות האלו, ואף זוהה כגורם להשמנת יתר ולדיכאון.

איך לישון טוב יותר

חברת פנדה מבינה היטב את הצורך של כולנו בשינה טובה, ולכן אנו מציעים מגוון של מוצרי שינה איכותיים להזמנה עד הבית, במשלוח חינם. אנו גם נותנים 100 לילות ניסיון לכל מזרן, ואם לא תרגישו את ההבדל באיכות השינה שלכם ניקח אותו בחזרה ללא שאלות וללא כל עלות.

בין המוצרים שלנו תוכלו לראות מזרנים איכותיים במחירים מאוד נוחים, טופר לשדרוג מזרנים קיימים, וכריות אורתופדיות. כדאי לראות: pandazzz.co.il